Které zelené snižují krevní tlak?

Základem léčby arteriální hypertenze jsou změny životního stylu. Jsou předepisovány všem pacientům s hypertenzí spolu s lékovou terapií a někdy jako nezávislá fáze terapie. Jednou z důležitých rolí je úprava stávajícího jídelníčku pacienta. Co by nemělo chybět na jídelním stole pro pacienta s hypertenzí?Můžou některé potraviny krevní tlak snížit a některé naopak zvýšit? Abychom porozuměli této problematice, musíme si nastudovat a pochopit základní principy zdravé výživy.

Obecné zásady výživy

Vyvážená zdravá strava, která je indikována všem lidem, včetně těch, kteří trpí arteriální hypertenzí, musí splňovat pět základních požadavků:

  1. 1 pokrýt energetické potřeby těla
  2. 2 obsahují všechny základní živiny
  3. 3 být pravidelné a dílčí (3-4krát denně)
  4. 4 být správně zpracovány (jídla musí být dušená, grilovaná, vařená nebo pečená)
  5. 5 omezení konzumace alkoholu 1.

Energetická bilance stravy

Tento ukazatel se odhaduje na základě poměru denních nákladů na energii a energetické hodnoty denní stravy. První i druhý ukazatel jsou individuální. Při výpočtu denní potřeby kalorií je třeba vzít v úvahu, že po 30 letech klesá každých 7 let o 10-10%, to znamená, že ve 40 letech potřebuje člověk přibližně o 10% méně kalorií než při stejném energetickém výdeji. ve 30 letech. Potřeba kalorií u žen středního věku (40-60 let) je tedy v průměru 1600-2000 kalorií a pro muže – od 2000 do 2400 kalorií. Také obsah kalorií ve stravě závisí na typu lidské činnosti a úrovni fyzické aktivity 1.

Výpočet energetické hodnoty stravy se provádí na základě obsahu kalorií v konzumovaných potravinách. V souladu se zásadami zdravé výživy by se denní náklady na energii měly rovnat energetické hodnotě stravy. Pokud jsou náklady nižší než kalorický obsah denního menu, přebytečné metabolické meziprodukty, které v tomto případě jistě vznikají, se přeměňují na tuky, které se pak ukládají do tukových „skladů“. V důsledku toho se zvyšuje tělesná hmotnost, což znamená, že se stává dalším rizikovým faktorem pro rozvoj arteriální hypertenze, kardiovaskulárních a mnoha dalších onemocnění 1.

READ
Můžete nahradit běžný ocet jablečným octem?

Složení živin stravy pro vysoký krevní tlak

Při zdravé výživě by měla strava optimálně pokrývat nutriční potřeby organismu. Základní požadavky, které musí splňovat:

Menu by mělo obsahovat vitamíny, mikroelementy a další živiny. Předpokládá se, že je optimální zahrnout do stravy asi 20 druhů různých potravin – to stačí k tomu, aby tělo dostalo všechny potřebné živiny 1.

Dostatečný obsah bílkovin.

Množství bílkovin by mělo být 1 gram na 1 kilogram tělesné hmotnosti, přičemž 50 % bílkovin bude pocházet z živočišných bílkovin a dalších 50 % z rostlinných bílkovin. Měli byste minimalizovat konzumaci červeného masa (ne více než 2krát týdně), nahradit ho drůbeží a rybami 1,8.

Nízký obsah tuku.

Přednost by měla být dána nenasyceným tukům, minimalizace spotřeby živočišných nasycených tuků a trans-tuků 2.

Nízký obsah sacharidů.

Ve stravě by měly převažovat komplexní sacharidy bohaté na vlákninu, například: těstoviny z tvrdé pšenice, hnědá rýže, pohanka, bulgur, krupice. Pečivo je lepší nahradit celozrnnou verzí nebo chlebem 1.

Velké množství ovoce a zeleniny.

Doporučuje se zkonzumovat více než 0,5 kg ovoce a zeleniny denně, přičemž v jídelníčku by měly převažovat lokální, neexotické, nejlépe sezónní varianty. Poměr zeleniny a ovoce v jídelníčku by měl být 2:1 1.

Nízký obsah soli.

Denní množství soli ve zdravé výživě by nemělo být větší než 5 g, tedy přibližně 1 lžička na 1,8.

Při výběru jídelníčku pro zdravou výživu byste se měli spolehnout na doporučené složení živin. V souladu s tím je při zvýšeném tlaku nutné vyloučit nebo minimalizovat obsah těchto produktů. 1,8

Jaké potraviny mohou pomoci snížit krevní tlak?

Do jídelníčku člověka trpícího arteriální hypertenzí je vhodné zařadit potraviny snižující krevní tlak. Jejich seznam obsahuje:

Bobule, zejména borůvky (také aronie, hloh, kalina). Jsou bohaté na přírodní sloučeniny – flavonoidy, které mohou snižovat krevní tlak a zabraňovat rozvoji hypertenze a 9,10.

řepa, protože obsahuje sloučeniny, které pomáhají rozšiřovat krevní cévy a snižují krevní tlak 1.

Odstředěné mléko a jogurt, bohaté na vápník. Podle American Heart Association měly ženy, které jedly pět nebo více porcí jogurtu týdně, o 20 % snížené riziko rozvoje hypertenze 3,8.

READ
Jak dlouho lze čokoládu skladovat v mrazáku?

Banány, jako zdroj draslíku 1 .

Česnek a bylinky. Výzkumy naznačují, že česnek je potravina, která snižuje krevní tlak tím, že zvyšuje množství oxidu dusnatého v těle, což zase pomáhá rozšiřovat cévy. Zahrnutí bylinek a koření do jídelníčku (například bazalka, skořice, tymián, rozmarýn atd.) pomáhá snížit příjem soli, a tím snížit riziko vysokého krevního tlaku 4 .

Černá čokoláda také odkazuje na produkty, které snižují krevní tlak. Výzkumy ukazují, že konzumace 100 gramů hořké čokolády denně pomáhá snížit pravděpodobnost rozvoje srdečních a cévních onemocnění. Hořká čokoláda obsahuje více než 60 % kakaového másla a méně cukru než mléčná čokoláda. Lze přidávat do ovocných dezertů v rámci zdravé výživy 5,8.

Pistácie pomáhají snižovat krevní tlak snížením periferního vaskulárního odporu 6,8.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: