Je možné jíst zakysanou smetanu při kojení?

Dieta kojící matky: co můžete a nemůžete jíst při kojení

Co by mělo obsahovat jídelníček kojící matky, které potraviny musí z jídelníčku vyloučit a které naopak přidat, jak se v tomto období správně a chutně stravovat.

Jakým potravinám je třeba se vyhnout

Aby miminko s mlékem dostávalo dostatek živin, vitamínů a minerálů, měla by maminka dodržovat vyvážený a pestrý jídelníček kojící maminky. Potraviny musí projít přísnou kontrolou kvality, být hypoalergenní, čerstvé a šetrné k životnímu prostředí. Z jídelníčku by měly být vyloučeny potraviny obsahující konzervační látky, umělá barviva, zvýrazňovače chuti a další chemické přísady.

zakázané potraviny během kojení

Během kojení by měly být nové potraviny do vašeho jídelníčku zařazovány postupně, nejlépe jednou za dva týdny jedna novinka – abyste mohli pozorovat pohodu miminka, jeho náladu, stav pokožky a stolice.

Existují také obecná doporučení, jaké potraviny lze zařadit do vašeho jídelníčku pro kojící matku a od čeho bude muset prozatím upustit. Jaké jsou tyto požadavky?

Kojící matky by neměly jíst následující potraviny:

  • Alkohol;
  • Káva, kakao, silný čaj;
  • Čokoláda;
  • Citrusy a exotické ovoce;
  • Kořeněná jídla, kořeněné bylinky (máta) a koření;
  • Syrová cibule a česnek;
  • sójové výrobky;
  • Mořské plody, kaviár;
  • Houby;
  • Slepičí vejce v případě alergie u dítěte;
  • Arašíd;
  • Zlato;
  • Zelenina, ovoce a bobule jsou oranžové a jasně červené;
  • Marinády, uzená masa, konzervy, fermentační produkty (kvas, sýry, kysané zelí);
  • Perlivé nápoje;
  • Výrobky obsahující potravinářské přísady, barviva a konzervační látky;
  • S opatrností – produkty, které způsobují tvorbu plynu (všechny druhy zelí, luštěniny, hrozny, černý chléb).

Některé z těchto produktů stimulují nervový systém dítěte a narušují normální spánek; jiné jsou těžko stravitelné dosud nedokonalým trávicím traktem; další mohou způsobit potravinovou intoleranci a alergie. Naštěstí produktů, které jsou povoleny na jídelníčku kojící matky a jejího dítěte, je mnohem více a všechny lze postupně zavádět do jídelníčku, jak miminko roste.

Jídelníček kojící matky se zpravidla měsíc od měsíce poněkud mění – spolu s potřebami rostoucího těla dítěte.

Výživa maminky: první týdny

Bezprostředně po porodu nebude výživa pro kojící matku různorodá. Nebojte se, je to dočasné! A i s omezenou sadou produktů si můžete vytvořit zajímavé menu pro sebe. Podívejte se pozorně na seznam doporučený vaším lékařem a vyberte si tři nebo čtyři možnosti pro snídani, oběd a večeři. Produkty schválené pediatrem jsou vaším osobním konstruktérem.

READ
Jak se zbavit mravenců ve vašem domě navždy doma?

Co může kojící matka po porodu jíst? V prvních 10 dnech matka pozorně sleduje reakce svého dítěte na krmení. To je důvod, proč je v této době nabídka omezena na produkty, které méně pravděpodobně způsobí různé alergické reakce u dítěte.

kojení výživy v prvních týdnech

V prvních 10 dnech vypadá přibližný seznam povolených produktů takto:

  • Pečená jablka;
  • banány nebo hrušky;
  • kaše z pohanky a ječmene;
  • zeleninové polévky;
  • nerafinované oleje: kukuřičný, olivový, slunečnicový.

Požádejte zbytek rodiny, aby během těchto tří až čtyř týdnů seděl na vaší dietě, abyste nezůstali osamělí a cizí dobroty vás nepřipravily o vaši vůli. Ano, a vařit tři nebo čtyři možnosti jídel (pro sebe i pro ostatní) není pro matku novorozence to nejlepší.

Po 10 dnech můžete do nabídky přidat fermentované mléčné výrobky (kefír, jogurt, tvaroh, fermentované pečené mléko) a zeleninu (brambory, mrkev, řepa, dýně lehkých odrůd). Nejlepší jsou pečené, dušené, dušené nebo vařené.

Ve druhém měsíci po porodu může maminka kojence postupně vracet vajíčka (nejlépe křepelčí), cereální nebo otrubový chléb (trochu a jen pokud jste si jisti, že nemáte intoleranci lepku), nesolené sýry, těstoviny z tvrdé pšenice, sušené ovoce (datle, sušené meruňky, sušené švestky), sušenky. A ještě byste se měli vyhýbat černému čaji a kávě, alkoholu, cukru a hodně soli.

V prvních dvou měsících po porodu je velmi užitečné vést si stravovací deník: zavěste si v kuchyni stůl a zapisujte do něj informace o tom, co jste přesně jedli k snídani, obědu a večeři, stejně jako při svačinkách a spontánních nájezdech. na lednici.

V prvním a druhém měsíci po porodu mohou kojící matky jíst následující potraviny:

  • Jablka, hrušky, banány (pečené);
  • Kroupy (pohanka, ječmen, kukuřice, rýže);
  • Polévky jsou vegetariánské;
  • Křepelčí vejce;
  • Cereální výrobky: těstoviny z tvrdé pšenice, obilný a otrubový chléb;
  • Nápoje: bylinný nebo slabý černý čaj, ovocné nápoje, kompoty ze sušeného ovoce;
  • Zakysané mléčné výrobky (kefír, jogurty bez přísad, tvaroh, kysané pečené mléko);
  • Dušená zelenina (brambory, mrkev, řepa, dýně lehkých odrůd);
  • Křepelčí vejce;
  • Sušenky.

Výživa pro kojící matku: od 2 měsíců do šesti měsíců

Počínaje 3 měsíci můžete postupně zavádět do svého jídelníčku některé potraviny, které byly dříve zakázané. Po použití každého z nich musíte pečlivě sledovat reakci dítěte: pokud má i náznak alergie, měl by být tento produkt vyloučen a znovu vyzkoušen asi za měsíc. Je možné, že alergická reakce byla pouze příznakem nezralosti trávicího traktu dítěte. Nyní můžete do svého menu přidat:

  • Ječná, ovesná, pšeničná a krupicová kaše;
  • Čerstvé ovoce (ne však tropické a neobsahující červené barvivo);
  • Šťávy (ze zelených a žlutých jablek, matné dýně, mrkve nebo červené řepy);
  • zakysaná smetana;
  • Morse z borůvek, brusinek, brusinek, šípků.
READ
Musím stříkat křepelčí vejce v inkubátoru?

Můžete také zkusit postupně zařadit do jídelníčku čerstvou cibuli, ořechy (kromě pistácií a arašídů, které raději zkoušejte opatrně, pár kousků denně). Ale uvedené produkty ovlivní chuť mléka, což se dítěti nemusí líbit. Proto je důležité znát míru a být pozorní k chování drobků. I když vědci tvrdí, že závislost dítěte na jídle se začíná vytvářet už v děloze: když dítě postupně polyká plodovou vodu, pak dochází k jeho prvnímu seznámení s matčiným jídelníčkem.

Mohou kojící ženy pít mléko?

Na bílkovinu kravského mléka se stále vyplatí dávat pozor – ta totiž u dětí často vyvolává alergickou reakci. Právě on může u dítěte způsobit bolesti břicha, proto byste si měli dávat pozor na výrobky z kravského mléka. Mezi alternativy patří výrobky z kozího mléka, včetně tvarohu a bílých jogurtů.

Kromě bílkovin, tuků a sacharidů obsahuje mléko některé vitamíny a minerály a jeho zvláště užitečnými složkami jsou vápník a fosfor. Pokud jste po zařazení mléka do svého jídelníčku nezaznamenali u dítěte negativní reakci, můžete v jeho užívání pokračovat. Zvláště užitečné jsou nyní fermentované mléčné výrobky, jako je kefír a tvaroh. Vhodnou variantou může být tvaroh Agusha, bohatý na vápník a vitamín K2, který je nezbytný pro vstřebávání vápníku kostmi.

Ve 4 – 6 měsících života už miminko zkouší první příkrmy. Nyní jste se obvykle dozvěděli, jak reaguje na složení mléka se změnami ve vaší stravě. Nyní můžete začít postupně rozšiřovat svůj jídelníček o luštěniny, brambory, jemné sýry a ryby.

Pamatujte ale, že v mase některých druhů ryb může být zvýšený obsah těžkých kovů. Jejich koncentrace v mase žraloků, marlinů a mečounů může výrazně překročit přípustnou normu – takové ryby by měly být zcela vyloučeny ze stravy. Odrůdy jako makrela, růžový losos, sockeye losos, pstruh, losos mohou způsobit alergie. Od 6. měsíce můžete začít postupně zařazovat ryby do jídelníčku, ale určitě pečlivě sledujte reakce miminka.

A samozřejmě byste neměli jíst syrové ryby, sashimi, sushi. Patogeny, kterými se může nakazit, jsou extrémně nebezpečné pro matku i dítě a léky, které infekci ničí, jsou neslučitelné s kojením.

  • Ječmenná, ovesná, pšeničná a krupicová kaše (při absenci nesnášenlivosti lepku u matky);
  • Čerstvé ovoce (ne exotické a ne červené) a šťávy z nich;
  • Zakysaná smetana;
  • Šťáva z bobulí (brusinky, šípky, brusinky, borůvky);
  • Špenát, šťovík, kopr, salát;
  • Ořechy (mandle, borovice, vlašské ořechy) (jedna hrst);
  • Libové maso (králík, telecí, krůtí – vše v páře);
  • Nepálivé sýry.

Výživa pro kojící matku: 6 až 12 měsíců

V šesti měsících může maminka postupně rozšiřovat stravu, ale stále stojí za to dát přednost vařeným, dušeným, dušeným nebo pečeným pokrmům. Vyzkoušejte malé množství ovoce, které jste dříve abstinovali. A je lepší provádět takové experimenty ráno – abyste si během dne mohli všimnout reakce dítěte, pokud k ní dojde. Co můžete zkusit zařadit do jídelníčku od 6 do 12 měsíců:

  • Maso (hovězí, kuřecí);
  • Fazole a luštěniny;
  • Ryby ve vařené a dušené formě;
  • Mořské plody
  • Cuketa, tykev;
  • Květák, bílé zelí, růžičková kapusta, brokolice (s opatrností);
  • Nové ovoce (středně);
  • Jakékoli ořechy (kromě arašídů);
  • Česnek.
READ
Jak odstranit zápach z lednice pomocí kávy?

Ve druhém roce života dítěte se matka vrací ke svému obvyklému stravování – samozřejmě s přihlédnutím k preferencím miminka, pokud bude nadále kojit.

krmení ošetřovatelství od šesti měsíců

Alergie při kojení: jak se vyhnout?

Když kojíte, musíte se vyhýbat potravinám, které způsobují alergie u dítěte. Určitě sledujte reakce miminka a sledujte, jak změny ve vašem jídelníčku ovlivňují chování miminka, stav jeho pokožky a také frekvenci a povahu stolice.

Existuje několik skupin potravin, které je nejlepší vyloučit z vaší stravy během kojení.

  • Především je to káva, čaj, alkohol, sycené nápoje a čokoláda;
  • Na seznamu zákazů jsou také exotické (zejména citrusové) ovoce, deriváty sóji, mořské plody, syrové a mírně solené ryby a produkty obsahující různé chemické přísady (konzervační látky, zvýrazňovače chuti);
  • Během kojení byste se také měli vyhýbat sladkým, tučným dezertům.

Pokud má miminko sklony k alergiím, měla by si maminka dávat pozor především na stravu. V tomto případě musíte omezit konzumaci bílkovin kravského mléka. Pokud matka tyto produkty zneužívá, může se u dítěte objevit těžké alergie, nadýmání a další nepříjemné příznaky.

alergie při kojení

Vyplatí se snížit spotřebu další bílkoviny – lepku, který je zastoupen ve všech obilovinách kromě rýže, pohanky a kukuřice.

U dětí s dědičnou predispozicí k alergiím často vyvolá reakci pigment, který zbarví zeleninu a ovoce do červena. Proto byste si měli dávat pozor na červené ovoce a bobule ve vaší stravě.

Nejčastěji se alergie vyskytuje na bílkovinu kravského mléka, slepičí vejce, ořechy a ryby (více než polovina všech případů).

Pro výběr správných produktů pro vaše menu může kojící matka použít legrační „pravidlo semaforu“: červená, žlutá a zelená barva potravin odpovídá dopravním signálům – od zákazové červené po tolerantní zelenou.

Některé odvary, jako je káva, mohou u kojence způsobit negativní reakci. Jde o ženšen (stimuluje nervovou soustavu), nálev z hlohu (snižuje krevní tlak), sladký jetel (obsahuje látky zhoršující srážlivost krve) a mátu.

Jakýkoli nový produkt se zavádí do stravy kojící matky ne více než jednou za dva týdny.

Pokud zaznamenáte příznaky alergie u svého dítěte

Může se stát, že i přes veškerou snahu maminky dodržovat pro miminko co nejbezpečnější stravu se nepodaří jej před alergií ochránit: maminka by si mohla dopřát v letní sezóně jahodu nebo např. mandarinka na Silvestra. Jak pochopit, že tělo dítěte signalizuje, že má potravinovou alergii? Jaké jsou příznaky alergie?

  • Zarudnutí kůže;
  • Nadměrná suchost kůže nebo naopak její mokvání;
  • dětská úzkost;
  • Nadýmání, kolika, zvracení;
  • průjem nebo zácpa;
  • Obtížné dýchání nosem.
READ
Jak vypadá padlí na orchidejích?

Pokud se objeví několik z výše uvedených příznaků, musíte se pečlivě podívat na stravu a odstranit z ní nedávno zavedená jídla. Po vymizení všech projevů alergie u dítěte můžete pečlivě zkontrolovat svůj seznam konzumovaných potravin na přítomnost alergenních (a vyloučit je po celou dobu kojení), postupně začít zavádět (ne dříve než za měsíc ) v malých množstvích produktů a pečlivě sledujte reakci miminka. Dávku lze každých několik dní zvyšovat. Při absenci reakce kůže a gastrointestinálního traktu dítěte můžeme dojít k závěru, že produkt pro něj není nebezpečný, a klidně ho sníst (v rozumném množství!).

Dieta pro postavu matky

Pár měsíců po porodu, pokud nejsou kontraindikace, se maminka může pomalu začít starat o svou postavu: cvičit, upravovat jídelníček a postupně rozšiřovat jídelníček – přeci jen nejtěžší období prvních týdnů po porodu je konec.

Kila nabraná v těhotenství začínají zpravidla pomalu ustupovat po 3. měsíci, kdy je tělo maminky zvyklé na nový rytmus a správnou výživu. Přispívá k tomu samotný proces kojení a samozřejmě i nový nabitý program mladé maminky.

Pokud váha nezmizí, stojí za to přezkoumat svůj jídelníček a něco v něm změnit a v žádném případě byste se při krmení dítěte neměli uchýlit k přísným dietám – to může dítě poškodit! Výživa by měla být pestrá, ale vyvážená a pokud možno zdravá.

dieta pro kojící postavu

Ve stravě maminky při krmení miminka, které chce zhubnout, musí určitě být živočišné bílkoviny, dále kysané mléčné výrobky (pokud dítě není alergické na bílkovinu kravského mléka), zelenina a bylinky. Zelená listová zelenina (špenát, šťovík, salát) obsahuje hodně vápníku, vitamínů, stopových prvků, které přispívají k rekonvalescenci po porodu a také k normální činnosti trávicího traktu. Nepříliš sladké ovoce a bobule jemných barev jsou vynikajícím zdrojem vitamínů a antioxidantů, lze je zařadit do jídelníčku.

Ze stravy by měla být vyloučena zelenina s vysokým obsahem škrobu a příjem pomalých sacharidů (chléb, cereálie, těstoviny) by měl být převeden na první polovinu dne. Totéž platí pro sladkosti, které je obecně pro toto období z jídelníčku lepší vyřadit. Výjimkou může být například suché libové sušenky.

A samozřejmě pijte hodně vody! Pomáhá nejen udržovat vodní rovnováhu, ale také stimuluje laktaci, zvláště pokud se jedná o teplou tekutinu: šálek teplého nápoje 10-15 minut před krmením stimuluje uvolňování oxytocinu a způsobuje nával mléka.

READ
Co je lepší: chmýří vápno nebo dolomitová mouka?

Kojení je pro novopečené maminky skvělý čas, kdy mohou změnit své stravovací návyky, naučit se zdravé recepty a položit základy nového, zdravějšího životního stylu pro nadcházející roky. Jsme si jisti, že některé stravovací návyky získané v této době po ukončení kojení kojící matka nezmění, protože jsou zaměřeny na udržení zdraví jak miminka, tak jeho dospělých matek. Starej se o své zdraví! Kojící dieta pro hubnutí může být lahodná!

Alkohol při kojení

Jsou zvláštní příležitosti, kdy maminka nemůže dodržet přísné požadavky (přílišná, vysilující omezení jsou pro tělo také stresující!) a chce se trochu rozmazlovat. Koneckonců, Nový rok a narozeniny jsou jen jednou za rok!

alkohol při kojení

Odborníci doporučují mladé mamince, aby se po celou dobu kojení zdržela pití alkoholu, a pokud se tak stane, pak dodržujte řadu pravidel.

Pokud nastane situace, kdy má kojící matka chuť pít (svátky, narozeniny, svatba), je třeba dlouho před oslavou zvážit pro a proti. Odsáté mléko se doporučuje předem připravit na jedno nebo dvě krmení dítěte, protože odstranění alkoholu z těla kojící matky bude trvat 2 až 24 hodin, v závislosti na vypitém množství, jeho síle, hmotnosti žena a vlastnosti konzumovaného jídla. Takže například odstranění alkoholu obsaženého v jedné sklenici vína nebo sklenici piva bude trvat asi 2,5 hodiny, pokud je váha ženy od 50 do 60 kg, a asi 2 hodiny, pokud se pohybuje od 61 do 70 kg.

Odsávání mléka po pití nápojů obsahujících alkohol neovlivňuje rychlost vylučování alkoholu z těla a pouze pomáhá zmírňovat příznaky spojené s plněním mléčných žláz.

Pití alkoholu během těhotenství je třeba se zcela vyvarovat, protože neexistují žádné bezpečné dávky alkoholu pro těhotné ženy a nenarozené děti.

Umírněnost ve všem

Na závěr bychom rádi připomněli, že ani ty nejužitečnější produkty miminku neprospějí, pokud se maminka ve svém jednání neřídí zdravým rozumem. I při nejlepší vůli byste neměli každý den konzumovat úplný seznam povolených potravin: „nejnevinnější“ z nich ve velkém množství mohou vyvolat alergii. Zapomeňte také na běžné „teď musíte jíst za dva“: ne „pro“, ale „pro“, takže se snažte vyhnout přejídání, neprospěje to ani vám, ani miminku. Nyní je nejlepší vyvážená a pestrá strava se správně rozloženými jídly po celý den (odborníci doporučují 5-6 jídel denně v malých porcích s poklesem množství přijatých kalorií do večera), týdny, roční období (dodržujte zásadu sezónnosti) a celé období krmení.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: