Jak dlouho trvá, než se meloun stráví?

Pokud chcete mít dobré zdraví a vést zdravý životní styl, pak byste měli vědět, jak vaše tělo funguje. V nové recenzi si povíme o procesu trávení různých potravin.

Postoj k jídlu se výrazně liší člověk od člověka. Pro někoho je to prostě způsob, jak doplnit ztracené energetické zdroje, pro jiného je to potěšení a požitek. Jedno ale zůstává společné: jen málokdo ví, co se děje s jídlem poté, co se dostane do lidského těla.

Mezitím jsou otázky trávení a asimilace jídla velmi důležité, pokud chcete mít dobré zdraví. Znáte-li zákony, podle kterých je naše tělo strukturováno, můžete upravit svůj jídelníček a učinit jej vyváženějším a gramotnějším. Čím rychleji se totiž jídlo tráví, tím efektivněji pracuje trávicí systém a zlepšuje se metabolismus.

Řekneme vám, co potřebujete vědět o trávení potravy, vstřebávání živin a době, kterou tělo potřebuje na trávení určitých potravin.

Fotografie: stylově, Recenze, Správná výživa – foto na INMYROOM

Nejprve musíme definovat tak důležitý proces, jako je trávení potravy. Co je to? V podstatě se jedná o soubor mechanických a biochemických procesů v těle, které přeměňují potravu konzumovanou člověkem na látky, které lze vstřebat.

Za prvé, jídlo vstupuje do lidského žaludku. Jedná se o prvotní proces, který zajišťuje další vstřebávání látek. Potrava pak prochází do tenkého střeva, kde je vystavena různým potravinářským enzymům. V této fázi se tedy sacharidy přeměňují na glukózu, lipidy se štěpí na mastné kyseliny a monoglyceridy a bílkoviny se přeměňují na aminokyseliny. Všechny tyto látky vstupují do krevního oběhu a jsou absorbovány střevními stěnami.

Trávení a následné vstřebávání potravy je složitý proces, který však netrvá hodiny. Navíc ne všechny látky jsou ve skutečnosti lidským tělem absorbovány. To je potřeba znát a brát v úvahu.

Fotografie: stylově, Recenze, Správná výživa – foto na INMYROOM

Není pochyb o tom, že trávení potravy je složitý a komplexní proces. Na čem to závisí? Existují určité faktory, které mohou trávení potravy buď urychlit, nebo zpomalit. Určitě je musíte znát, pokud vám záleží na vašem zdraví.

Trávení potravy tedy do značné míry závisí na zpracování potravy a způsobu její přípravy. Doba trávení smaženého a vařeného jídla se tak zvyšuje o 1,5 hodiny ve srovnání se syrovou stravou. Je to dáno tím, že dochází k úpravě původní struktury produktu a zničení některých důležitých enzymů. Proto byste měli dát přednost syrovým potravinám, pokud je můžete jíst bez tepelné úpravy.

READ
Kdy zasadit zimní cibuli podle lunárního kalendáře?

Teplota navíc ovlivňuje trávení potravy. Studená strava se například tráví mnohem rychleji. V tomto ohledu je mezi horkou a teplou polévkou vhodnější zvolit druhou možnost.

Důležitý je také faktor míchání potravin. Faktem je, že každý produkt má svou vlastní dobu vstřebávání. A jsou i potraviny, které se vůbec netráví. Pokud smícháte potraviny s různou dobou trávení a sníte je v jednom jídle, doba jejich trávení se znatelně změní.

Tuto skutečnost zohlednili zastánci oddělené výživy, kteří se domnívají, že pro trávicí systém a metabolismus je mnohem prospěšnější, když se různé kategorie látek konzumují odděleně.

Fotografie: stylově, Recenze, Správná výživa – foto na INMYROOM

Sacharidy jsou v těle štěpeny trávicími enzymy. Amyláza ze slinných a pankreatických žláz je pro tento proces klíčová.

Dalším důležitým pojmem, když mluvíme o absorpci sacharidů, je hydrolýza. Jedná se o přeměnu sacharidů na glukózu absorbovanou tělem. Tento proces přímo závisí na glykemickém indexu konkrétního produktu. Vysvětlujeme: pokud je glykemický index glukózy 100%, znamená to, že lidské tělo ji 100% vstřebá, resp.

I když je kalorický obsah potravin stejný, jejich glykemický index se může navzájem lišit. V důsledku toho bude koncentrace glukózy, která se dostane do krve během rozkladu takové potraviny, jiná.

Zpravidla platí, že čím nižší glykemický index má produkt, tím je zdravější. Obsahuje méně kalorií a dodává tělu energii na delší dobu. Komplexní sacharidy, mezi které patří obiloviny, luštěniny a řada zeleniny, mají tedy výhodu oproti jednoduchým (cukrovinky a moučné výrobky, sladké ovoce, rychlé občerstvení, smažená jídla).

Podívejme se na příklady. 100 gramů smažených brambor a čočky obsahuje 400 kilokalorií. Jejich glykemický index je 95 a 30. Po strávení těchto produktů se do krve dostane 380 kilokalorií (smažené brambory) a 120 kilokalorií (čočka) ve formě glukózy. Rozdíl je poměrně výrazný.

Fotografie: stylově, Recenze, Správná výživa – foto na INMYROOM

Je těžké přeceňovat roli tuků v lidské stravě. Musí být přítomny, protože jsou cenným zdrojem energie. Mají vyšší obsah kalorií ve srovnání s bílkovinami a sacharidy. Navíc tuky přímo souvisí s příjmem a vstřebáváním vitamínů A, D, E a řady dalších, protože jsou jejich rozpouštědly.

Mnoho tuků je také zdrojem polynenasycených mastných kyselin, které jsou nesmírně důležité pro plnohodnotný růst a vývoj těla a pro posílení imunitního systému. Spolu s tuky člověk přijímá i komplex biologicky aktivních látek, které příznivě působí na fungování trávicího systému a látkovou výměnu.

READ
Jak připravit vodný roztok kyseliny borité?

Jak se tráví tuky v lidském těle? V dutině ústní neprocházejí žádnými změnami, protože v lidských slinách nejsou žádné enzymy, které rozkládají tuky. V žaludku dospělého také tuky neprocházejí významnými změnami, protože pro to neexistují žádné zvláštní podmínky. K odbourávání tuků u člověka tedy dochází v horních částech tenkého střeva.

Průměrný denní optimální příjem tuků pro dospělého je 60–100 gramů. Většina tuků v potravinách (až 90 %) patří do kategorie neutrálních tuků, tedy triglyceridů. Zbývající tuky jsou fosfolipidy, estery cholesterolu a vitamíny rozpustné v tucích.

Zdravé tuky, mezi které patří maso, ryby, avokádo, olivový olej a ořechy, tělo využije téměř okamžitě po konzumaci. Ale trans-tuky, které jsou považovány za nezdravé potraviny (fast food, smažená jídla, sladkosti), se ukládají do tukových zásob.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: