Jaké ořechy jsou pro klouby nejzdravější?

Zánětlivé poškození kloubů je závažnou patologií, která se vyznačuje nejen mnoha nepříjemnými příznaky a zhoršením kvality života, ale může také rychle vést k invaliditě s následnou ztrátou pracovní schopnosti.

Podle statistik mezi Rusy nad 50 let trpí poškozením kloubů zánětlivé etiologie (artritida) 38 % mužů a 17 % žen.

Medicína ve většině zemí bohužel není schopna zastavit progresi onemocnění a poskytnout pacientům adekvátní péči kvůli extrémně vysokým nákladům na léčbu (vyžadují se léky genetického inženýrství a chirurgická náhrada kloubu).

Naštěstí může úprava stravy zpomalit rozvoj artritidy jakékoli etiologie.

Statistické průzkumy ukazují, že změny v každodenní stravě vedou k potlačení příznaků zánětu kloubů u 24 % lidí. A dalších 15 % lidí uvádí mírný pozitivní efekt.

Existuje velké množství přípravků, které mají protizánětlivé a antioxidační vlastnosti, a proto mohou u pacientů s artritidou (zejména autoimunitní etiologie) zmírnit celkový stav.

Níže jsme zhodnotili seznam 11 potravin, které jsou pro zdraví lidských chrupavek a kloubů nejpřínosnější.

1. Tučné ryby

Nejvýhodnější je jíst ryby, které obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin (losos, sardinky, pstruh, makrela).

Bylo prokázáno, že omega-3 mastné kyseliny snižují bolest a ranní ztuhlost u pacientů s revmatoidní artritidou. Vědci doporučují zařadit ryby do povinné nelékové terapie artritidy.

Jedna vědecká studie provedená ve Finsku ukázala, že konzumace tučných ryb po dobu 8 týdnů vede ke snížení zánětlivých mediátorů a také snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky II.

Mořské ryby jsou také významným zdrojem vitaminu D. Problému nedostatku této biologicky aktivní látky je v poslední době věnována stále větší pozornost, neboť je pravděpodobně jedním z rizikových faktorů artritidy.

Měli byste konzumovat alespoň 2 porce ryb (200 g každá) týdně, abyste maximalizovali protizánětlivé vlastnosti. Taková strava také pomáhá normalizovat lipidový profil a zpomalit rozvoj aterosklerózy.

Tučné ryby díky přítomnosti omega-3 mastných kyselin a vitamínu D pomáhají předcházet rozvoji artritidy, snižují závažnost příznaků v průběhu jejich průběhu a také zabraňují výskytu patologií v kardiovaskulárním systému.

2. Česnek

Účinné látky obsažené v česneku mají výrazné chondroprotektivní, protizánětlivé a antioxidační vlastnosti.

Bylo zaznamenáno, že česnek má pozitivní vliv na příznaky artritidy tím, že zlepšuje fungování buněk imunitního systému.

Zvláštní pozornost je věnována sloučeninám síry. Potlačují destrukci matrix (intracelulární tekutiny) v buňkách podobných chondrocytům inhibicí řady enzymů, čímž zabraňují manifestaci osteoartrózy.

Korejští vědci dospěli k závěru, že thiacremonon obsažený v česneku snižuje intenzitu bolesti u pacientů s revmatoidní artritidou, snižuje závažnost otoků (včetně periartikulárních tkání) a urychluje hojení poškozených segmentů.

READ
Proč listy citronu žloutnou a opadávají?

Při pravidelném přidávání česneku do jídla se navíc snižuje riziko vzniku aterosklerózy a diabetes mellitus II.

Doporučuje se sníst 2-3 stroužky česneku denně.

Pravidelné přidávání česneku do jídelníčku může zlepšit stav pohybového aparátu a celého těla pro jeho výrazné protizánětlivé vlastnosti.

3. Ginger

Zázvor je široce používán v mnoha kuchyních po celém světě a také v lidovém léčitelství.

Jedna vědecká studie provedená v roce 2001 prokázala, že užívání zázvoru po dobu 42 dnů snížilo bolest kloubů u 63 % pacientů.

Zároveň je účinek rostliny zajištěn díky obsahu masivního objemu látek inhibujících zánětlivé reakce (tlumící sekreci cytokinů: tumor nekrotizující faktor-a, interleukiny 1,4,5).

Pravidelná konzumace čajů, polévek, sladkých cukrovinek, ale i čistého zázvoru pomáhá snižovat příznaky poškození kloubního aparátu.

Pravidelná konzumace zázvoru v jakékoli formě tedy pomáhá omezovat zánětlivé reakce v kloubech a vazech, snižuje intenzitu bolesti a další příznaky.

4. Brokolice

Od starověku byla brokolice považována za jednu z nejzdravějších potravin a používala se k léčbě mnoha nemocí.

Podle nashromážděných údajů čínských vědců rostlina snižuje koncentraci zánětlivých cytokinů (tumor nekrotizující faktor-a, interleukiny 1 a 6). V důsledku toho rychle mizí průběh zánětlivé reakce v kloubech a její příznaky.

Brokolice obsahuje speciální složku – sulforafan. Podle vědců zabraňuje tvorbě imunitních buněk, které vylučují zánětlivé mediátory.

Konzumace brokolice vede ke snížení závažnosti jakýchkoli zánětlivých procesů v těle. Pozitivní vlastnosti byly prokázány speciálně pro klouby.

5. Vlašské ořechy

Vlašské ořechy obsahují značné množství sloučenin, které mají protizánětlivé účinky.

Vědecké práce ukazují, že jejich přidání do stravy má pozitivní vliv na průběh revmatoidní artritidy a autoimunitních střevních onemocnění (Crohnova choroba, ulcerózní kolitida). Účinky jsou spojeny s obsahem omega-3 mastných kyselin v ořechách.

Zdravé polynenasycené tuky také snižují intenzitu bolesti, ztuhlost po spánku a zlepšují celkovou kondici.

Kromě vlašských ořechů vědci doporučují jíst pistácie, arašídy, lískové ořechy a mandle. Obsahují spoustu užitečných látek a doporučují se k užívání revmatologickým pacientům.

Vlašské ořechy obsahují hodně omega-3 mastných kyselin, které účinně odstraňují zánětlivé procesy v kloubech a jsou prostředkem symptomatické terapie.

6. Bobule

Bobule obsahují spoustu antioxidantů (účinných v prevenci rakoviny a předcházení programovaného stárnutí organismu), vitamínů, makro- a mikroprvků.

Američtí vědci tvrdí, že častá konzumace jahod (alespoň 2x týdně) snižuje koncentraci zánětlivých markerů (hlavně C-reaktivního proteinu) v krvi o 14%.

Kromě toho jahody snižují riziko rozvoje aterosklerózy, cukrovky, ischemické choroby srdeční, infarktu myokardu a mrtvice.

Díky velkému množství flavonoidů (kvercetin, hesperidin, rutin) obsažených v bobulích je realizován výrazný protizánětlivý účinek. Účinek byl prokázán na experimentálních zvířecích modelech.

Jahody, ostružiny a borůvky byste měli konzumovat pravidelně, abyste tělu dodali všechny potřebné živiny a účinně bojovali s artritidou.

READ
V jakém věku může být kočka vycvičena na záchod?

Bobule obsahují významné množství flavonoidů a antioxidantů, které snižují závažnost zánětlivých onemocnění pohybového aparátu a zabraňují vzniku maligních přeměn buněk.

7. Špenát

Experimenty ukazují, že hladina zánětlivých cytokinů v krvi je nepřímo úměrná konzumaci různých druhů listové zeleniny (včetně špenátu).

Špenát obsahuje mnoho antioxidantů, z nichž nejcennější je kaempferol. Blokuje účinek zánětlivých mediátorů na chrupavku a kloubní tkáň.

Jedna studie provedená v roce 2017 prokázala, že při léčbě revmatoidní artritidy a artrózy pomocí kemferolu došlo k významnému pozitivnímu terapeutickému účinku.

Špenát musí být přítomen v každodenní stravě pacientů s kloubními patologiemi. Bylo prokázáno, že špenát inhibuje zánět a zpomaluje postup destrukce chrupavkové tkáně a také podporuje jejich obnovu.

8. Hrozny

Hrozny mají antioxidační a protizánětlivé vlastnosti, zabraňují rozvoji aterosklerotických změn na stěnách velkých cév.

Výsledkem jednoho experimentu bylo prokázáno, že při konzumaci 250 g čerstvých hroznů denně po dobu 3 týdnů dochází ke snížení koncentrace zánětlivých markerů (adiponektin, interleukin 10) v krvi, což má příznivý vliv na průběh autoimunitních onemocnění kloubního a vazivového aparátu.

Slupky hroznů, stejně jako vína z nich založená, navíc obsahují značné množství resveratrolu, speciální látky, která má negativní vliv na uvolňování mediátorů zánětlivé reakce do krevního řečiště.

9. Olivový olej

Olivový olej má mimořádně příznivý vliv na průběh artritidy. Studie na hlodavcích zjistily, že konzumace oleje po dobu 1,5 měsíce zpomaluje proces destrukce chrupavkové tkáně a pomáhá určit zdroj zánětu.

Použití olivového oleje místo slunečnicového a jiných druhů snižuje koncentraci C-reaktivního proteinu téměř o 40 %.

Přidávání olivového oleje do jídla je nezávislým faktorem zabraňujícím projevům revmatoidní artritidy.

10. Třešňová šťáva

Třešňová šťáva poskytuje tělu širokou škálu živin: cenné vitamíny, makro- a mikroprvky, řadu aminokyselin.

V jednom experimentu bylo prokázáno, že pití 2 ml třešňového džusu 240x denně po dobu 6 týdnů snižuje závažnost příznaků osteoartrózy, vede k opačnému rozvoji zánětlivých změn a zvyšuje rychlost regenerace zničené kostní tkáně.

Popsané účinky významně zlepšují celkovou kvalitu života pacientů.

Třešňová šťáva je přírodním prostředkem ke snížení zánětu v kloubním aparátu a zmírnění celkového stavu.

11. Kurkuma

Orientální koření je široce používáno v moderní a lidové medicíně a vaření.

Účinek kurkumy je zajištěn přítomností kurkuminu, který ulevuje od bolesti a snižuje zánět v postižených kloubech.

Účinky rostliny jsou lepší než účinky selektivních inhibitorů cyklooxygenázy-2. Například 350 mg extraktu z kurkumy vykazuje lepší výsledky než celekoxib. A 500 mg je podle vědců silnější než 50 mg diklofenaku.

Tato možnost náhrady léků získaných chemickou cestou je velmi důležitá pro osoby, které pravidelně užívají nesteroidní protizánětlivé léky (sníží se frekvence gastropatií spojených s NSAID, žaludečního krvácení, poškození jater a ledvin).

READ
Kdy zalévat hortenzii kyselinou citronovou?

Kurkumu byste měli přidávat do svých denních jídel častěji, abyste snížili riziko bolesti kloubů a zabránili osteoartróze.

6 obecných výživových tipů

Pro udržení adekvátní funkce kloubů, zachování a posílení kloubních a chrupavčitých povrchů se doporučuje dodržovat následující doporučení ohledně stravy:

  1. Nepřejídat se. Při přebytku živin (tuků a sacharidů) je pozorován nárůst objemu tukových zásob. Nadměrná hmotnost vede ke zvýšenému namáhání kloubů, což výrazně zvyšuje riziko vzniku destruktivních patologií. První, kdo trpí, jsou zpravidla meziobratlové ploténky a kolenní klouby.
  2. Jezte méně smažených jídel. Pro maximální zachování cenných živin se doporučuje pokrmy péct, dusit, vařit nebo vařit v páře. Je třeba se vyhnout dlouhodobému smažení (zejména na slunečnicovém oleji).
  3. Vyhýbejte se výrobkům s vysokým obsahem barviv, zvýrazňovačů chuti a konzervantů. Do této skupiny patří dorty, sladkosti, pečivo, sycené a energetické nápoje. Nedodržení tohoto pravidla je plné metabolických poruch, rozvoje obezity a rakoviny.
  4. Jezte více zeleniny. Doporučuje se jíst alespoň 1 polévkovou lžíci denně. l. špenát, hlávkový salát, zelená cibule, kopr. Zelené rostliny obsahují velké množství flavonoidů, které inhibují produkci zánětlivých mediátorů.
  5. Pijte více vody. Normálně člověk potřebuje vypít alespoň 1.5-2 litry tekutin denně. V přítomnosti aktivních zánětlivých lézí kloubů se objem vody zvyšuje na 2-3 litry denně. Nízká hladina hydratace vyvolává rozvoj osteoartrózy.
  6. Zařaďte do svého jídelníčku kolagen a mukopolysacharidy. Jsou nezbytné pro tvorbu a udržování integrity synoviálních membrán a chrupavkové tkáně na povrchu kostí, které tvoří klouby. Nejvíce mukopolysacharidů a kolagenu se nachází v rybách (losos), řasách, kostech a šlachách zvířat.

Makro- a mikroprvky, stejně jako vitamíny, mají velký význam pro správnou funkci kloubů, chrupavek a vazů. Ve stravě musí být přítomny následující látky:

Název prvku Produkty, které jej obsahují
selen Česnek, rýže, ovesné vločky, masné výrobky.
Železo Pohanka, dobytčí játra.
Zinek Maso a hnědá rýže.
Бор Jakékoli druhy ořechů (zejména pistácie a vlašské ořechy), rozinky, mořské plody.
Vápník Tvrdé druhy sýra, vejce, ořechy, řepa.
Fosfor Mořské ryby, luštěniny, zelí.
Hořčík Mák, kakao, sójové výrobky, zelená zelenina, pohanka.
Draslík Zelení.
Síra Česnek, angrešt, cibule, ředkvičky.
Vitamin D Tresčí játra, máslo, kuřecí žloutky.
Vitamin C Šípek, kiwi, citrusové plody (pomeranče, mandarinky, citrony, grapefruity).
Vitamin PP Arašídy, slunečnicová semínka, kuřecí prsa.
Vitamíny skupiny B Vedlejší produkty (mozky a ledviny dobytka), mořské plody (humři, ústřice), banány, pivovarské kvasnice.

Závěr

Nutriční korekce tak může mít pozitivní vliv na průběh různých onemocnění pohybového aparátu inhibicí uvolňování zánětlivých mediátorů a zvýšením regeneračního potenciálu. Spolu s konzumací zdravých potravin byste určitě měli dodržovat všechna doporučení svého lékaře.

READ
Jak se jmenují houby, jejichž stonky zmodrají?

Chrupavka je druh pojivové tkáně, která tvoří klouby těla a umožňuje jim pohyb. Když se klouby poškodí a chrupavka se zničí, můžete pociťovat bolest, zánět, omezený rozsah pohybu a ztuhlost, což může nakonec přejít v osteoartrózu (OA), nejběžnější typ artritidy.

Zdravá a pestrá strava, pokud je použita jako součást komplexního léčebného plánu, může být vynikajícím způsobem, jak čelit některým příznakům osteoartrózy a dalších onemocnění, které jsou důsledkem degenerace chrupavky. Zde je seznam potravin, které pomáhají obnovit chrupavku.

Fazole

Pro optimální funkci kloubů je důležité bojovat proti zánětu – ten je hlavní příčinou poškození kolagenu a v důsledku toho i destrukce chrupavky.

Luštěniny jsou zvláště účinnou možností výživy díky svým protizánětlivým vlastnostem. Navíc, jelikož kolagen je protein, protein obsažený v luštěninách pomáhá doplňovat kolagen, který je nezbytný pro obnovu chrupavkové tkáně. A kromě toho luštěniny také obsahují vysoké hladiny lysinu, aminokyseliny, která je kritická pro regeneraci chrupavky. Fazole, hrách a arašídy jsou považovány za luštěniny. To znamená, že máte různé možnosti jídla, které můžete přidat do svého jídelníčku.

Pomeranče

Kolagen, což je protein, k jehož výrobě vaše tělo potřebuje vitamín C. Kolagen je jednou z hlavních složek chrupavky.

Pomeranče jsou jasnou volbou pro vitamín C, který podporuje tvorbu kolagenu a také pomáhá při hojení buněk. To zase podporuje regeneraci a ochranu chrupavky. Vitamin C se také nachází ve velkém množství v jiných potravinách, jako je kiwi, červená paprika, zelí a jahody.

Určitě vás potěší, že kolagen je důležitý také pro udržení mladistvé pleti. Proto konzumace potravin bohatých na vitamín C vám pomůže cítit se a vypadat mladší.

Granáty

Stejně jako mnoho dalších potravin na tomto seznamu je granátové jablko známé pro své antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Výzkum Case Western Reserve University [1] také naznačuje, že granátová jablka jsou prospěšná pro expresi a produkci několika mediátorů katabolismu chrupavky u OA. Stručně řečeno, granátová jablka pomáhají tělu produkovat látky, které chrání chrupavku. Přidáním semínek granátového jablka do salátů, hlavních jídel nebo jejich konzumací čerstvá je skvělý způsob, jak podpořit klouby.

Zelený čaj

Zdá se, že zelený čaj je téměř na každém seznamu potravin, které lze jíst v boji proti zdravotním problémům. A se všemi zdravotními přínosy, které vědci stále objevují, to není překvapivé [2].

Pokud jde o regeneraci chrupavky a zmírnění symptomů osteoartrózy, existují četné studie [3], které naznačují, že sloučeniny v zeleném čaji, jako jsou katechiny a polyfenoly, které pomáhají při jiných onemocněních, mohou být také důležité při ochraně a opravě chrupavky. Řada dalších zdravotních výhod (a také to, že chutná) znamená, že nemáte co ztratit, pokud se pokusíte začlenit zelený čaj do své každodenní rutiny jako součást svého plánu na podporu regenerace chrupavky a jako součást celkového zdravého životního stylu.

READ
Jak nalít vodu do hrnce s automatickým zavlažováním?

Hnědá rýže

Možná víte, že kyselina hyaluronová se běžně používá v různých léčbách a injekcích na kloubní onemocnění. Obecně látka působí jako mazivo pro klouby a jako tlumič nárazů. Pro léčbu velmi malých poškození chrupavky nebo s největší pravděpodobností jako doplněk k jiné léčbě osteoartrózy jsou dietní zdroje kyseliny hyaluronové užitečným doplňkem vaší stravy. Hnědá rýže je na tuto látku bohatá, stejně jako mrkev, hovězí maso a další potraviny. A dýňová semínka a luštěniny jsou bohaté na bílkoviny a mohou pomoci tělu produkovat kyselinu hyaluronovou.

ořechy

Chcete-li maximalizovat množství kyseliny hyaluronové ve vaší stravě, vaše tělo potřebuje hořčík, který pomáhá absorbovat co nejvíce složek z potravy. Ořechy, jako jsou mandle, para ořechy a sezamová semínka, jsou vynikajícími zdroji hořčíku. Je však snadné to přehnat s vysoce kalorickými ořechy, zvláště pokud se snažíte hlídat svou váhu, abyste snížili příznaky osteoartrózy nebo jiného stavu, při kterém vám regenerace chrupavky může pomoci cítit se lépe. Hlídejte si velikost porcí a zvažte jiné zdravé (i když menší) zdroje hořčíku, jako je makrela, treska nebo tuňák, pokud je pro vás obtížné se omezovat.

Růstové klíčky

Vitamin K je nezbytný pro zdravé kosti a klouby. Naštěstí se nachází v mnoha potravinách, zejména v růžičkové kapustě. Díky rozmanitosti způsobů přípravy a výjimečnému obsahu vitamínu K je snadné získat doporučené množství vitamínu každý den přípravou některých jídel. A pokud kapustu zalijete trochou olivového oleje, získáte ještě více výhod z protizánětlivých vlastností oleje a vitamínu E.

Samozřejmě, že většina lidí nebude schopna zcela zvrátit osteoartrózu pouze jídlem. Ale pro zvýšení účinnosti jiných léčebných postupů, zlepšení kvality života a prevence nebezpečných zásahů, jako jsou velké chirurgické zákroky, je důležité dbát na potraviny, které jíte, a činit cílená a zdravá rozhodnutí, která podporují regeneraci chrupavky.

Odkazy:
1. Rasheed Z, Akhtar N, Haqqi TM. Extrakt z granátového jablka inhibuje interleukinem-1β-indukovanou aktivaci MKK-3, p38α-MAPK a transkripčního faktoru RUNX-2 v chondrocytech lidské osteoartrózy. Arthritis Res Ther. 2010;12(5):R195. doi:10.1186/ar3166
2. Singh R, Akhtar N, Haqqi TM. Polyfenol epigalokatechin-3-galát ze zeleného čaje: zánět a artritida. [opraveno] [publikovaná oprava se objevuje v Life Sci. 2010. července 31;87(5-6):196]. Life Sci. 2010;86(25-26):907-918. doi:10.1016/j.lfs.2010.04.013
3. Vankemmelbeke MN, Jones GC, Fowles C, Ilic MZ, Handley CJ, Day AJ, Knight CG, Mort JS, Buttle DJ. Selektivní inhibice ADAMTS-1, -4 a -5 estery katechingalátu. Eur J Biochem. červen 2003;270(11):2394-403. doi: 10.1046/j.1432-1033.2003.03607.x. PMID: 12755694.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: